ساخت قلم نوری با استفاده از موس های نوری کامپیوتر ها


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید.من مهرشاد ارشد هستم.امیدوارم لحظات خوبی رو در این وبسایت سپری کنید.من در زودترین موقعی که بتونم جواب سوالاتتون رو می دم.کپی فقط با ذکر منبع و اجازه ی مدیر لطفا.

می خواهیم اسم کانال و وبسایت را تغییر دهیم.کدام گزینه خوب است؟

وبلاگ عالی برای دانشآموزان!کلا درسی 

مبین مختاری







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 77
بازدید کل : 31604
تعداد مطالب : 190
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



آمار مطالب

:: کل مطالب : 190
:: کل نظرات : 6

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 4
:: بازدید هفته : 1
:: بازدید ماه : 77
:: بازدید سال : 761
:: بازدید کلی : 31604

RSS

Powered By
loxblog.Com

اطلاعیه فوتبال-موزیک-موزیک ویدیو-فیلم و ...

ساخت قلم نوری با استفاده از موس های نوری کامپیوتر ها
جمعه 30 مهر 1395 ساعت 11:48 | بازدید : 12975 | نوشته ‌شده به دست مهرشاد ارشد | ( نظرات )

اگر همیشه دوست داشتید یک قلم نوری داشته باشید، لازم است بدانید احتمالاً همین الان یک قلم نوری بالقوه روی میزتان است. منظورمان موس نوری کامپیوتر شما است؛ براحتی می‌تواند موشواره (Mouse) را تبدیل به قلم نوری کرد. اینکار نیاز به مهارت‌های پیچیده ندارد. همین که کمی‌الکترونیک بدانید و لحیم کاری بلد باشید، کافی است.

قلم نوری که با این روش می‌سازید به اندازه نمونه‌های تجاری کارآمد نیست – برخلاف قلم لمسی – اما کارتان را راه می‌اندازد و مهمتر اینکه یک تجربه DIY کاملاً جدید است.

گام اول : وسایل مورد نیاز

  • یک موس نوری
  • یک ورق آلومینیومی‌– می‌توانید از سی دی رام لپ تاپ استفاده کنید
  • چسب اپوکسی
  • کم سیم منعطف

ابزار مورد نیاز

  • پیچ گوشتی
  • کاتر
  • اره
  • قیچی

گام دوم : موس را آماده کنید

موس را کاملاً باز کنید و حواستان باشد به هیچ یک از قطعات صدمه نزنید. حالا پلاستیک مشکی که روی LED را پوشانده، جدا کنید. این کاور نور LED به سمت لنز و سپس سنسور هدایت می‌کند. به این قطعه نیاز نداریم.

در ادامه باید سعی کنیم نوک قلم را تا حد ممکن تیز کنیم. میزان تیزی نوک قلم نوری بیش از هر چیزی به نوع PID که استفاده می‌کنید، بستگی دارد. PID شماره یک بهترین نوع است؛ هرچه PID پین یا پایه‌های کمتری داشته باشد به لحیم کاری کمتری نیاز دارد و در نتیجه نوک قلم تیزتر خواهد شد.

حالا باید سنسور PID را از مدار موس نوری جدا کنید. این سنسور بسیار شکننده است و به همین خاطر نباید بیش از حد به آن فشار بیاورید.

گام سوم : برد مدار چاپی را ببرید

برد مدار چاپی را ببریدبرد مدار چاپی را ببرید

بعد از جدا کردن سنسور PID باید برد مدار چاپی موس را به دو قسمت تقسیم کنید. برای برش از یک کارد آشپزخانه معمولی استفاده کنید و برش را از طرفی که مسیرهای مسی دارد، شروع کنید. ابتدا یک خط که مدار را به دو قسمت مساوی تقسیم کند، بکشید و سپس برد را با حرکت آرام چاقو ببرید. برش را طوری انجام بدهید که مسیرهای مسی از روی برد بلند نشوند.

بعد از برش مسیرهایی که قطع شده اند را با سیم به هم وصل کنید. این سیم‌ها باید به اندازه کافی بلند باشند.

حالا می‌توانید قطعاتی از موس که برای ساخت قلم نوری مورد نیاز نیستند – مثل اسکرولر – را جدا کنید.

گام چهارم : PID را آماده کنید

در این مرحله باید طول پایه‌ها یا پین‌های سنسور PID را کوتاه کنید. سپس به هر کدام از پین‌ها یک سیم لحیم کنید. دقت کنید سر آزاد این سیم‌ها نباید با سنسور تماس داشته باشد. هر سیم را باید به نقطه مربوط به خودش روی برد مدار لحیم کنید. دقت کنید که در این مرحله دو دسته سیم داریم؛ سیم‌هایی که به سمت چپ برد مدار چاپی وصل هستند و سیم‌هایی که به سمت راست مدار وصل هستند. تمام سیم‌های هم جهت باید هم اندازه باشند. طول مناسب برای سیم‌های سمت چپ به اندازه طول برد مدار و طول مناسب برای سیم‌های سمت چپ به دو برابر طول برد است.

بعد از اینکه تمام لحیم کاری‌ها را انجام دادید، پین‌ها را با چسب حرارتی یا چسب اپوکسی بپوشانید.

گام پنجم : لنز را آماده کنید

قطعات موس نوری بسیار حساس هستند و یک تغییر اشتباه کافی است تا دیگر کار نکنند. لنز موس نوری یک قطعه پلاستیکی شفاف است که درست زیر برد مدار چاپی قرار دارد. این لنز نوری که از سطح به سمت سنسور PID تابانده شده را متمرکز می‌کند. این قطعه معمولاً یک پایه متسطیلی دارد که باید آن را به شکلی که در تصویر می‌بینید، دربیاوریم. برای اینکه نوک قلم نوری نازک تر بشود، باید قسمتی از بدنه لنز که پرتوهای نور LED را خم می‌کنند را جدا کنیم. با اینکار نور LED مستقیماً و با زاویه مناسب روی سطخ متمرکز می‌شود. سپس در همین طرف یک سوراخ با زاویه 30 درجه افقی دریل کنید؛ طوری که LED از آن بشود.

قاب پایینی موس نوری یک سوراخ دارد که پرتوهای نور از طریق آن به سنسور می‌رسند. این سوراخ محل قرارگیری سنسور نیز بوده است. باید این قسمت را از بدنه موس ببرید و آن را به پایه لنز بچسبانید. قسمت‌های اضافی این قطعه را هم بگیرید تا کاملاً با پایه لنز یکدست بشود.

گام ششم : اتصالات را چک کنید

حالا باید اتصالات و قطعات الکترونیکی را چک کنید. سنسور را روی پایه لنز قرار بدهید و پایه موس را روی موس پد بکشید. نشانگر روی صفحه کامپیوتر باید تکان بخورد. اگر نشانگر تکان نخورد، موارد زیر را بررسی کنید تا مشکل حل بشود:

اگر چراغ قرمز روشن است اما نشانگر حرکت نمی‌کند؛ ابتدا همه اتصالات سنسور PID و سپس مسیر سیم‌های دو تکه برد مدار چاپی را چک کنید.

اگر لحیم کاری‌ها درست است اما نشانگر تکان نمی‌خورد؛ پایه لنز را چند میلیمتر روی موس پد بلند کنید. این فاصله را کم و زیاد کنید تا نشانگر واکنش نشان بدهد. وقتی نشانگر حرکت کرد، فاصله بین پایه لنز و موس پد را اندازه بگیرید. باید این فاصله را با کمی‌پلاستیک که به شکل پایه لنز بریده شده اند، پر کنید.

گام هفتم : بدنه آلومینیومی‌را آماده کنید

قلم نوری تقریباً آماده است و فقط باید یک بدنه برایش بسازید. از یک ورق آلومینیومی‌برای ساخت بدنه استفاده کنید و آن را مطابق شکل بالا ببرید. ابعاد بدنه به اندازه موس و برد مدار چاپی بستگی دارد. قسمت قلم را با همانطور که در تصویر می‌بینید با کمی‌پلاستیک بپوشانید.

بعد از ساخت قاب آلومینیومی، برد مدار چاچی را داخلش قرار بدهید. تمام سیم‌های USB را جدا کنید و آنها را از بیرون از قاب رد کنید و دوباره به برد مدار چاپی لحیم کنید. سپس برد مدار چاپی را با چسب عایق کنید.

در نهایت هم پایه لنز را به همراه سنسور و طوری که در تصویر می‌بینید به قلم نوری اضافه کنید. می‌توانید با یک پیچ اتصالات لنز و سنسور به بدنه قلم نوری را محکم تر کنید.

قلم نوری آماده است

این قلم نوری ظاهر خیلی شیکی ندارد و وایرلس هم نیست. با اینحال با تجربه ای که از ساختش کسب می‌کنید، می‌توانید نمونه‌های خیلی بهتری بسازید. فراموش نکنید تجربه خودتان از ساخت قلم نوری را با هر چی بخوای به اشتراک بگذارید.




|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: