عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید.من مهرشاد ارشد هستم.امیدوارم لحظات خوبی رو در این وبسایت سپری کنید.من در زودترین موقعی که بتونم جواب سوالاتتون رو می دم.کپی فقط با ذکر منبع و اجازه ی مدیر لطفا.

می خواهیم اسم کانال و وبسایت را تغییر دهیم.کدام گزینه خوب است؟

وبلاگ عالی برای دانشآموزان!کلا درسی 

مبین مختاری







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 676
بازدید کل : 32280
تعداد مطالب : 190
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


آمار مطالب

:: کل مطالب : 190
:: کل نظرات : 6

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 5
:: باردید دیروز : 1
:: بازدید هفته : 6
:: بازدید ماه : 676
:: بازدید سال : 1437
:: بازدید کلی : 32280

RSS

Powered By
loxblog.Com

اطلاعیه فوتبال-موزیک-موزیک ویدیو-فیلم و ...

با میز کار تخته سیاه ایده هایتان را در لحظه ثبت کنید
شنبه 26 تير 1395 ساعت 9:13 | بازدید : 231 | نوشته ‌شده به دست مهرشاد ارشد | ( نظرات )

در این ساختنی طرز ساخت یک میز کار را یاد می‌گیرید که برای هر دفتری ضروری است. این میز در واقع یک تخته سیاه افقی است که می‌توانید ایده‌هایتان را بلافاصله رویش بنویسید. ساخت میز کار با این روش بسیار ساده است. البته نیاز به چند ابزار حرفه ای هم خواهید داشت.

می‌توانید با همین روش تخته سیاه دیواری بسازید. یا میز کار فعلی تان را طوری تغییر بدهید که تبدیل به میز تخته سیاه بشود.

گام اول : وسایل مورد نیاز

  • تخته ۹۱٫۴ در ۱۵۲٫۴ در ۱٫۹ سانتیمتری
  • دو عدد میله چوبی ۹۱٫۴ سانتیمتری
  • چسب چوب
  • یک وزنه بزرگ
  • رنگ تخته سیاه
  • دو عدد سه پایه میز فلزی (اگر پایه میز آماده پیدا نکردید، خودتان می‌توانید آن را بسازید)
  • قلم مو، غلتک، سینی رنگ دستمال کهنه
  • دو عدد پروفیل آلومینیومی‌۱۸۲ سانتیمتری
  • دریل و مته‌های ۶ و ۳ میلیمتری
  • گچ تخته سیاه
  • تخته پاک کن

می‌توانید اندازه‌های میز کار را به نسبت فضای اتاق و ابعاد دلخواه تان تغییر بدهید.

گام دوم : تخته‌ها را بچسبانید

میله‌های چوبی را در حالت موازی با دو ضلع طولی تخته چوبی قرار بدهید. سپس سه پایه‌های فلزی را مثل تصویر بین میله‌ها بگذارید و فاصله میله‌ها از یکدیگر را تنظیم کنید. حالا می‌توانید جای میله‌های چوبی را علامت بزنید.

با چسب چوب میله‌ها را روی تخته میز بچسبانید. یک وزنه روی تخته بگذارید تا چسب میله‌ها خوب سفت بشود.

گام سوم : تخته را رنگ کنید

بعد از خشک شدن چسب، میز را روی سه پایه‌ها بگذارید و آن را با رنگ تخته سیاه رنگ کنید. برای سطح تخته از غلتک و برای لبه‌ها از قلم مو استفاده کنید. یک لایه نازک و یکدست روی تخته بزنید و صبر کنید تا خشک بشود.

بعد از خشک شدن لایه اول، یک لایه رنگ دیگر به میز بزنید. بعد از خشک شدن این لایه رنگ آمیزی میز کار تمام است.

اگر می‌خواهید رنگ روی غلتک را برای لایه دوم رنگ حفظ کنید، در حین خشک شدن یک پلاستیک دورش بپیچید.

گام چهارم : پروفیل آلومینیوم را آماده کنید

ما یک پروفیل آلومینیومی‌هم به لبه میز کار اضافه کرده ایم که جا گچ است. در ضمن این پروفیل نمی‌گذارد بعد از پاک کردن میز گرده‌های گچ روی زمین بریزند. اگر ابزار لازم برای برش پروفیل را ندارید، از ابتدا آن را در اندازه اصلی سفارش بدهید.

پروفیل آلومینیوم را با اره آهن بری در اندازه مناسب ببرید. سپس از هر دو سر پروفیل و با فاصله ۲٫۵ سانتیمتری دو علامت بنزید. دو علامت دیگر با فاصله ۳۰ سانتیمتری از دو علامت قبلی بزنید.
دو علامتی که ۳۰ سانتیمتری با هم فاصله دارند را با مته ۶ میلیمتری دریل کنید.

گام پنجم : جای گچ را اضافه کنید

پروفیل آلومینیومی‌را روی لبه میز نگه دارید. مطمئن شوید که پروفیل با لبه میز تراز است و سپس روی علامت‌ها را با مته ۳ میلیمتری سوراخ کنید. اینها سوراخ‌های آزمایشی هستند و بعداً بزرگتر می‌شوند.

وقتی همه سوراخ‌های آزمایشی را دریل کردید، با پیچ‌های ۶ میلیمتری پروفیل را به لبه میز وصل کنید.

میز کار تخته سیاه آماده است

چند گچ داخل جای گچ بگذارید و از میز کار جدیدتان لذت ببرید. ما تخته را به سه پایه‌های فلزی وصل نکره ایم. اینطوری می‌توانید هر وقت که خواستیم تخته را به دیوار وصل کنیم. اگر می‌خواهید تخته را به پایه‌ها وصل کنید، می‌توانید از چسب، پیچ یا بند فلزی استفاده کنید.

امیدواریم این ساختنی به خلاق تر شدنتان کمک کند. اگر این میز کار را ساختید، تصاویرش را با ساختنی به اشتراک بگذارید.



:: موضوعات مرتبط: ساختنی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آموزش ساخت : گیتار الکتریک بسازید
شنبه 26 تير 1395 ساعت 9:11 | بازدید : 2217 | نوشته ‌شده به دست مهرشاد ارشد | ( نظرات )

در این پست ساختنی طرز ساخت گیتار الکتریک را یاد می‌گیرید. قطعاً ساخت آلات موسیقی به ابزار خاصی نیاز دارد اما سعی کرده ایم تا حد امکان از ابزاری استفاده کنیم که در اکثر کارگاه‌ها پیدا میشوند. متاسفانه نمی‌توان گفت که با ابزار معمولی و دستی هم می‌توانید یک گیتار الکتریک با همین کیفیت بسازید اما ” کار نشد نداره “. اگر در نجاری حرفه ای باشید، می‌توانید با کمی‌زحمت بیشتر و ساده تر کردن طراحی با معمولی ترین ابزار هم یک گیتار الکتریک بسازید.

ساخت گیتار الکتریک زمان و هزینه نسبتاً زیادی میبردساخت گیتار الکتریک زمان و هزینه نسبتاً زیادی میبرد

در این پست طرز ساخت قسمت‌های مختلف گیتار الکتریکی را می‌خوانید؛ از طرز ساخت بدنه تا سیم کشی قطعات الکترونیکی ساخت دسته و رودسته.

گام اول : طرح مورد نظرتان را پیدا کنید

طرحی که انتخاب می‌کنید، خیلی موارد را تحت تاثیر قرار میدهدطرحی که انتخاب می‌کنید، خیلی موارد را تحت تاثیر قرار میدهد

قبل از هر چیز باید الگو و طرح مورد نظرتان برای ساخت گیتار را پیدا کنید. بهترین منبع برای پیدا کردن طرح، اینترنت است. هزاران طرح و الگوی مختلف در اینترنت وجود دارد که می‌توانید از بین آنها یکی را انتخاب کنید. البته برخی از این طرح‌ها تجاری هستند. در این زمینه کتاب‌های خوبی هم وجود دارد.

دقت کنید که طرح و پیچیدگی‌های آن با مهارت‌ها و ابزاری که در اختیار دارید، تناسب داشته باشد.

گام دوم : چوب را انتخاب کنید

کارکرد چوب از زیبایی آن مهمتر استکارکرد چوب از زیبایی آن مهمتر است

بدنه گیتاری که در تصاویر می‌بینید با چوب اش سفید، دسته آن با چوب ماهون و رودسته هم از چوب بلسان ساخته شده است. انتخاب چوب به سلیقه خودتان بستگی دارد و میتوانید تقریباً از هر نوع چوبی استفاده کنید.

هنگام انتخاب چوب در نظر داشته باشید که جنس چوب بدنه نباید ارتعاش را به سادگی جذب کند. همچنین اگر چوب بدنه روکش داشته باشد، باید جهت حلقه‌های رشد را تغییر بدهید تا چوب سالم بماند. ابعاد چوبی که برای ساخت بدنه انتخاب می‌کنید باید حداقل ۵۰٫۸ در ۳۵٫۵ در ۴٫۴ سانتیمتر باشد.

قسمت دسته گیتار هم باید بصورت شعاعی اره بشود تا تاب و انحراف پیدا نکند.

چوبی که برای ساخت رودسته انتخاب می‌کنید باید بقدری محک و بادوام باشد که در اثر استفاده مداوم سیم‌ها روی آن شیار نیاندازید.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید دو الگوی ساخته شده از تخته چندلا هم داریم که در مراحل بعد از آن استفاده می‌کنیم.

گام سوم : بدنه را از چوب ببرید

یک الگو بسازید و بدنه را ببریدیک الگو بسازید و بدنه را ببرید

طراحی و ساخت یک الگو با تخته چندلا کار بریدن و شکل دادن به بدنه گیتار الکتریک را ساده تر میکند. با استفاده از این الگو کشیدن حد فاصل بدنه، پل، حفره قطعات الکترونیک و سوراخ‌های پیکاپ ساده تر میشود.

الگویی که ساخته اید را روی چوب بگذارید و دور آن را با مدا بکشید. با اره مویی یا اره معمولی روی خط حرکت کنید و چوب را ببرید. چون این نوع اره‌های دستی نمی‌توانند برش‌های عمودی را خوب دربیاورند یک حاشیه ۶ میلیمتری در نظر بگیرید تا چوب تان هدر نرود.

گام چهارم : بدنه را شکل بدهید

اگر تا حالا الگوی بدنه را نساخته اید، دست بکار شوید و یکی درست کنید چون کارتان در این مرحله بدون الگو راه نمی‌افتد.

الگو را به چوبی که بریده اید پیچ کنید. پیچ‌ها را در قسمت‌های دسته و پل قرار دهید چون بعداً کنده کاری می‌شوند. حالا با یک روتر میزی را آماده کنید و یک مته صاف ۵ سانتیمتری به آن وصل کنید. به قسمت بالای مته هم یک بلبرینگ توپی ببندید. این بلبرینگ دور بدنه حرکت میکند و هدایت آن را راحت تر میکند. با روتر روی بدنه گیتار الکتریک کار کنید تا دقیقاً شبیه و هم اندازه الگو بشود.

گام پنجم : بدنه گیتار را زیباتر کنید

الگو را از بدنه جدا کنید و لبه‌های چوب را با سنباده گرد کنید. اگر ابزار حرفه ای مخصوص گرد کردن لبه را داشته باشید کارتن تمیزتر میشود اما همینکار را می‌توانید با سوهان و سنباده هم انجام دهید.

بیشتر گیتارهای الکتریک یک سطح اریب در لبه بالایی بدنه دارند که حرکت بازوی نوازنده را ساده تر میکند. برای شکل دادن این قسمت گیتار از سنباده و سوهان استفاده کنید.

پشت بدنه هم یک سطح اریب دیگر بزنید که قفسه سینه تان در حین نوازندگی کبود نشود. ابتدا اندازه سطح اریب را مشخص کنید و سپس با سوهان و سنباده آن را شکل بدهید.

گام ششم : حفره قطعات الکترونیکی را ببرید

قطعات الکترونیکی این گیتار داخل یک شیار که جلوی بدنه ایجاد میشود، قرار می‌گیرند. می‌توانید از مته Forstner برای جدا کردن قسمت‌های اضافی چوب استفاده کنید و حفره را با اسکنه شکل بدهید. برای صاف کردن لبه‌ها از روتر استفاده کنید.

حفره پیکاپ را هم می‌توانید با همین روش ایجاد کنید.

اگر نوع پلی که در طرح تان استفاد شده اجازه میدهد، میتوانید حفره پل را هم در همین مرحله ایجاد کنید. این حفره از طریق یک برش مستقیم ایجاد میشود و به همین خاطر لزومی‌ندارد نگران عمق حفره باشید.

اگر پل گیتار به جلوی بدنه پیچ میشود، نیازی به ایجاد حفره ندارید.

گام هفتم : حفره پل ویبراتو را ایجاد کنید

ممکن است طرح گیتارتان طوری باشد که نیاز به سوراخ ویبراتو نداشته باشیدممکن است طرح گیتارتان طوری باشد که نیاز به سوراخ ویبراتو نداشته باشید

کارتان را از برش پل شروع کنید و یا یک روتر این سوراخ مستطیل را شکل را در پشت بدنه گیتار ایجاد کنید. به این قسمت گیتار چند فنر اضافه می‌کنیم تا افکت ویبراتو ایجاد شود.

اگر طرحی که انتخاب کرده اید سیستم ویبراتو ندارد یا ویبراتو جلوی گیتار قرار دارد، این مرحله از ساخت گیتار الکتریک را در کنید.

گام هشتم : دسته و سر دسته را ببرید

دسته و قسمت بالای آن از یک نوع چوب بریده میشوند. برای ساخت این دو تکه کافی است تخته را با کمی‌زاویه ببرید، قسمت کوچکتر را برگردانید و آن را به پشت بورد بچسبانید.

برای بریدن این قطعه از اره رومیزی و یک دسته استفاده کنید. دقت کنید که دسته زاویه مناسب داشته باشد تا بتواند چوب را سرجایش نگه دارد.

گام نهم : شیار Truss Rod را ببرید

Truss Rod یک قطعه مکانیکی داخل دسته گیتار است که میزان کشش را کنترل میکند و نمی‌گذارد دسته بعد از قرار دادن سم‌ها بیش از حد خم بشود.

اندازه Truss Rod را از روی طرح مشخص کنید و آن را با فواصل مناسب روی قسمت جلوی دسته بکشید. با روتر میزی و یک مته صاف، این شیار را در طول دسته ببرید. دسته گیتار به هیچ وجه نباید در حین کار تکان بخورد چون دقیق بودن این شیار خیلی مهم است.

گام دهم : Truss Rod و رودسته را مونتاژ کنید

حالا می‌توانید Truss Rod را با چسب اپوکسی داخل شیار بچسبانید. اگر می‌خواهید قسمت بالای دسته را با روکش بپوشانید، حالا وقتش است.

سردسته را در ابعاد مناسب ببرید (ابعاد را کمی‌بزرگتر در نظر بگیرید و چون در ادامه این قطعه را سنباده خواهیم زد). یک تیغ کاملاً تیز داخل اره مویی بگذارید و چند شیار روی سردسته ببرید. دقت کنید که شیارها در جای مناسب قرار داشته باشند. فاصله بین شیارها به اندازه دسته بستگی دارد. احتمالاً می‌توانید اطلاعات بیشتر را در سایت یا کتابی که طرح را از آن دریافت کرده اید، پیدا کنید. شاید هم در خود طرح اطلاعات لازم وجود داشته باشد.

مونتاژ سردسته حساس ترین قسمت کار است چون اندازه‌ها باید کاملاً دقیق باشند. همین فاصله‌ها هستند که باعث میشوند نت‌ها خراب بشوند و گیتار صدای ناموزون بدهد.

وقتی کارتان تمام شد، می‌توانید سردسته را به دسته گیتار الکتریک بچسبانید.

گام یازدهم : اندازه دسته را درست کنید

حالا که سردسته را به دسته گیتار چسبانده اید، می‌توانید با اره مویی دسته را به شکل نهایی اش دربیاورید. فقط کافی است اره را دور سردسته (که در ابعاد اصلی بریده شده) حرکت بدهید.

سردسته و دسته را بصورت همزمان سنباده بزنید تا لبه‌های آنها کاملاً تراز و یک سطح بشود.

گام دوازدهم : سردسته را آماده کنید

در این مرحله باید تخته سردسته را کمی‌برجسته کنید. برای اینکار یک دسته چوبی مقعر با شعاع مناسب بسازید و کمی‌کاغذ سنباده به آن وصل کنید. حالا این دسته را روی سردسته بکشید تا شکل برجسته مورد نظرتان ایجاد بشود.

حتماً در طول این مرحله ماسک بزنید چون خاک اره برای ریه بسیار مضر است.

حالا باید کمی‌زرق و برق به گیتار الکتریک تان اضافه کنید. می‌توانید با یک روتر مناسب چند سوراخ روی سردسته بزنید و داخل آن دیسک‌های برق بگذارید. این قسمت را به بخش هنرمند مغزتان بسپارید و هر طرحی که می‌خواهید روی سردسته پیاده کنید. فقط حواستان باشد تغییراتی که ایجاد می‌کنید، کارایی اصلی سردسته را تحت تاثیر قرار ندهد.

گام سیزدهم : سوراخ‌های کلیدهای تنظیم را دریل کنید

دوباره با تخته چندلا یک الگو بسازید و با کمک آن سوراخ‌ها را روی قسمت بالای دسته دریل کنید. معمولاً به همراه کلیدهای تنظیم کننده پیچ‌های مخصوص هم فروخته میشود. کلیدها را با این پیچ‌ها داخل سوراخ‌ها ببندید.

گام چهاردهم : پشت دسته را شکل بدهید

برای شکل دادن پشت دسته به پره تراش نیاز داریم. با استفاده از این ابزار می‌توانید روی قسمت‌هایی کار کنید که دست تان به آنها نمیرسد.

برای کنترل شکل قسمت بالا و پایین دسته میتوانید با کارتن یک دسته بسازید و از آن در حین کار استفاده کنید.

حواستان باشد که لایه‌های زیادی از چوب را جدا نکنید چون truss rod فاصله زیادی با پشت دسته ندارد.

گام پانزدهم : پرده‌ها را ببرید و بچسبانید

پرده‌های گیتار معمولاً بصورت یک میله دراز فروخته میشوند و خودتان باید آنها را ببرید و خم کنید.

برای اینکه بتوانید همه پرده‌ها را با یک شعاع ثابت خم کنید، باید سه چرخ چوبی – شبیه چیزی که در تصویر اول می‌بینید – بسازید. دقت کنید که انحنای این چرخ‌ها باید کمی‌بیشتر از سردسته باشد.

پرده‌ها را کمی‌بلندتر از عرض دسته ببرید و پشت هر کدام از آنها کمی‌چسب فوری بزنید. خیلی سریع و با کمک چکش پرده‌ها را سرجایشان بچسبانید.

حالا لبه‌های پرده‌ها را سوهان بزنید و اریب کنید تا دست تان روی آنها راحت تر باشد.

کمی‌روغن لیمو به سردسته بزنید تا کثیفی دست تان را بخودش نگیرد. قسمت بالا و پشت دسته را هم با چند لایه پلی اورتان بپوشانید.

گام شانزدهم : پرده‌ها را تنظیم کنید

بعد از اینکه پرده‌ها را نصب کردید، امکان دارد برخی از آنها بالاتر از بقیه قرار بگیرند. برای حل این مشکل، یک تکه فلز یا چوب صاف و بلند بردارید و روی آن سنباده بچسبانید. حالا این چوب را روی پرده‌ها بکشید تا هم اندازه شوند.

وقتی همه پرده‌ها با هم تراز شدند، باید آنها را به شکل اولشان برگردانید. می‌بینید که بین پرده‌ها چسب زده ایم تا به چوب سردسته آسیب نرسد. حالا می‌توانید با سوهان روی پرده‌ها کار کنید و به آنها شکل بدهید.

گام هفدهم : یک مهره بسازید

معمولاً این قطعه از جنس استخوان یا عاج ساخته میشودمعمولاً این قطعه از جنس استخوان یا عاج ساخته میشود

برای ساخت مهره تقریباً می‌توانید از هر متریالی که به اندازه کافی مقاوم باشد، استفاده کنید. بیشتر مهره‌هایی که در سازها استفاده می‌شوند از جنس پلاستیک، استخوان یا شاخ حیوانات هستند.

مهره ای که در تصویر می‌بینید از عاج فیل درست شده است. البته می‌دانیم پیدا کردن عاج فیل سخت است و شما هم لزوماً نباید از عاج استفاده کنید. همانطور ه گفتیم کافی است مهره به اندازه کافی محکم باشد.

وقتی بخواهید سیم‌ها را وصل کنید، باید محل تماس آنها با مهره را علامت بزنید و چند شیار روی مهره درست کنید تا سیم‌ها درون آنها قرار بگیرند.

گام هجدهم : قطعات الکترونیکی را آماده کنید

مدار الکترونیکی بستگی به نوع پیکاپی دارد که انتخاب کرده اید و چند عامل دیگر دارد. بهترین کار این است که وقتی طرح را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید مدار مناسب طرح هم ارائه شده است.

قطعات الکترونیکی مورد نیاز برای ساخت مدار معمولاً بصورت یک بسته فروخته میشوند. محتویات بسته‌ها هم متفاوت است و به نوع مداری که انتخاب کرده اید، بستگی دارد.

گام نوزدهم : قطعات الکترونیکی را سیم کشی کنید

می‌توانید حفره‌های مختلف را با استفاده از مته چال زن ۶ میلیمتری بهم وصل کنید. دقت کنید که حفره جک باید به حفره قطعات الکترونیکی وصل بشود. پیکاپ‌ها را هم با دو سوراخ زیر سطح بدنه به قطعات الکترونیکی وصل کنید.

گام بیستم : بدنه را روغن کاری کنید

بدنه گیتار الکتریک را رنگ یا روغن بزنیدبدنه گیتار الکتریک را رنگ یا روغن بزنید

اول همه سخت افزارها را از بدنه جدا کنید.
حالا روی بدنه را یک لایه روغن گردو بزنید. اگر نمی‌خواهید طرح خود چوب را حفظ کنید می‌توانید بدنه را رنگ کنید. می‌توانید از رنگ‌های نیمه شفاف که طرح خود چوب را هم حفظ می‌کنند، استفاده کنید.

برای محافظت از چوب هم در نهایت یک لایه موم روی آن بزنید.

گام بیست و یکم : قطعات الکترونیکی، پیکاپ‌ها و پل را مونتاژ کنید

حالا مجدداً قطعات الکترونیکی را داخل حفره‌های مربوطه قرار دهید. دسته را با چهار پیچ به بدنه گیتار الکتریک وصل کنید. در نهایت هم قسمت پل ویبراتو را بپوشانید و سیم‌ها را وصل کنید.

حالا می‌توانید فنرها را به پل وصل کنید.

گیتار الکتریک آماده است

گیتارتان آماده است. بسته به اینکه از چه نوع چوبی استفاده کنید، ممکن است وزن گیتار کمی‌زیاد باشد اما صدای آن عالی است و بخاطر نزدیک بودن سیم‌ها به دسته نواختنش هم ساده تر است.

ساخت گیتار الکتریک زمان و هزینه نسبتاً زیادی میبرد اما بسیار لذت بخش است و شما را خسته نمیکند.



:: موضوعات مرتبط: موسیقی , گیتار , ساختنی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
به کمک آردوینو یک زیلوفون بسازید
شنبه 26 تير 1395 ساعت 9:9 | بازدید : 225 | نوشته ‌شده به دست مهرشاد ارشد | ( نظرات )

در این ساختنی طرز ساخت یک زیلوفون را یاد می‌گیرید که به کمک آردوینو برخورد نت‌ها را تشخیص می‌دهد و یک خروجی MIDI تولید میکند. برد آردوینویی که برای این پروژه استفاده شده، آردینو مگا است و شما هم باید از این برد استفاده کنید.

قبلاً در ساختنی طرز ساخت گیتار الکتریک، درامز MIDI و میدی کنترلر را یاد گرفته اید. این زیلوفون هم مثل این پروژه‌ها خیلی دشوار نیست و اگر با آردوینو آشنایی داشته باشید، خیلی راحت می‌توانید آن را بسازید.

گام اول : وسایل مورد نیاز

برای ساخت زیلوفون

  • یک برد آردوینو مگا ۲۵۶۰
  • دوازده عدد المنت پیزو
  • دوازده عدد مقاومت ۱M Ohm
  • سیم تک هسته ای
  • برد مدار چاپی
  • کابل USB 2.0
  • نوار برق
  • هیت شرینک

برای ساخت جعبه زیلوفون

  • تخته چندلای ۶ میلیمتری
  • ورق آکریلیک ۳ میلیمتری
  • چسب چوب
  • تیوب وینیل ۶ میلیمتری
  • پیچ ماشینی ۳٫۵ سانتیمتری
  • چسب بسته بندی ۵ سانتیمتری

ابزار مورد نیاز

  • دستگاه برش لیزری
  • قیچی
  • گوش پاک کن
  • پیچ گوشتی دوسو

برای ساخت این پروژه حتماً به دستگاه برش لیزری نیاز ندارید. می‌توانید جعبه را بصورت دستی بسازید یا از جعبه آماده استفاده کنید.

گام دوم : پیزوها را آماده کنید

کار تشخیص برخورد نت‌ها با زیلوفون به عهده المنت‌های پیزو است. این پیزوها لرزش و ضربه را احساس می‌کنند. المنت‌ها گاهی اوقات داخل یک پوشش فروخته میشود تا دیسک‌ها ضربه نخورند. برای این پروژه باید این پوشش پلاستیکی را جدا کنید.

لبه‌های المنت‌ها را آرام با دست‌هایتان فشار بدهید تا صدای شکستن چسب را بشنوید. به این ترتیب کف پوشش جدا می‌شود. پیچ گوشتی را داخل شکاف ایجاد شده فرو کنید تا پوشش جدا شود. حالا می‌توانید المنت پیزو را از پوشش پلاستیکی جدا کنید.

چون می‌خواهیم از برد آردوینو مگا استفاده کنیم، می‌توانیم ۱۶ ورودی آنالوگ یا ۱۶ پیزو داشته باشیم. ما فقط می‌خواهیم یک و نیم اکتاو (۱۲ نت) داشته باشیم و به همین خاطر از ۱۲ پیزو استفاده کرده ایم.

بعد از اینکه المنت‌ها را از پوشش‌های پلاستیکی جدا کردید، یک سیم بلند به هر کدام از المنت‌های پیزو لحیم کنید. بعد از اینکه سیم‌ها را لحیم کردید، محل لحیم کاری را با هیت شرینک یا چسب برق بپوشانید.

گام سوم : میله‌ها و جعبه

جعبه ای که میله‌های زیلوفون داخلش قرار می‌گیرید را با دستگاه برش لیزری می‌سازیم. البته می‌توانید از فایل طراحی زیر برای برش دستی قطعات هم استفاده کنید.

میله‌های آکریلیکی هر کدام شان ۲۵٫۴ در ۵ سانتیمتر هستند. هر کدام از میله‌ها دو سوراخ دارند که پیچ‌های ماشینی از آن رد می‌شوند. با این پیچ‌ها هم می‌توانید میله‌ها را با جعبه چوبی وصل کنید.

ابعاد جعبه چوبی ۲۶٫۶ در ۷۶٫۲ در ۷٫۶ سانتیمتر است. با تخته‌ها می‌توانید یک جعبه توخالی بسازید که از قطعات الکترونیکی محافظت میکند. برای اتصال تخته‌ها هم از چسب چوب و گوش پاک کن استفاده کنید. با گوش پاک کن چسب را به همه گوشه‌ها بزنید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا خشک بشود. سپس تمام لبه‌ها را سنباده بکشید.

می‌توانید فایل طراحی CorelDraw جعبه را از لینک زیر دانلود کنید.

گام چهارم : پیزوها را به میله‌ها وصل کنید

سیم‌های المنت‌های پیزو را از سوراخ‌های وسطی پنل بالایی جعبه رد کنید. سپس وسط هر کدام از میله‌ها یک المنت پیزو بگذارید و با چسب بسته بندی آبی آنها را ثابت کنید.

گام پنجم : میله‌ها را به پنل بالایی وصل کنید

برای وصل کردن میله‌ها به جعبه چوبی از پیچ ماشینی ۳٫۵ سانتیمتری و مهره استفاده می‌کنیم. برای پیشگیری تکان‌ها و لرزش‌های شدید روی میله‌ها، به پیچ‌ها تیوب وینیل اضافه می‌کنیم. این تیوب‌ها لرزش را جذاب می‌کنند. برای ۱۲ میله مجموعاً به ۲۴ پیچ و مهره و حدود ۷۰ سانتیمتر تیوب نیاز دارید. ابتدا پیچ‌های ماشینی را از میله‌ها رد کنید، سپس تیوب‌ها را اضافه کنید و از پنل چوبی رد کنید. وقتی پیچ‌ها از پنل چوبی رد شدند، می‌توانید مهره را اضافه کنید و میله‌ها را کاملاً محکم کنید.

برای سفت کردن مهره‌ها فقط از دست تان استفاده کنید تا پنل چوبی آسیب نبیند.

گام ششم : مدار را بسازید

قبل از اتصال پیزوها به آردوینو، هر کدام از آنها یک مقاومت یک مگااهمی‌بصورت موازی وصل کنید. این مقاومت‌ها ولتاژ و جریان تولید شده توسط پیزوها و در نتیجه پورت‌های ورودی آنالوگ آردوینو را کنترل می‌کنند. ابتدا روی برد مدار چاپی کدام پیزو به کدام پورت ورودی آنالوگ آردوینو وصل میشود. همین علامت‌ها را پشت پنل چوبی بالایی هم بگذارید.

بعد از اینکه مقاومت‌ها را لحیم کردید، با یک سیم جامپر کوتاه یک سر مقاومت را به بلندترین ریل روی برد وصل کنید و آن را به عنوان ریل اتصال به زمین در نظر بگیرید. سپس سیم‌های اتصال به زمین سایر پیزوها را به همین ترتیب به این ریل وصل کنید. پایه مثبت پیزوها هم به به همان ریلی وصل میشود که سر دیگر مقاومت‌ها به آن وصل شده اند

دوازده تکه سیم سبز ببرید تا از آنها به عنوان سیم سیگنال آردوینو استفاده کنید.سپس این سیم‌ها را به ریل مثبت مقاومت پیزو وصل کنید.

گام هفتم : آردوینو را وصل کنید

ابتدا باید همه سیم‌های سیگنال و اتصال به زمین مدار را علامت گذاری کنید. با چسب آبی مشخص کنید هر سیم به کدام پورت اختصاص دارد. سپس سیم‌های تک هسته ای علامت گذاری شده را به پورت‌های مربوطه وصل کنید.

تمام پورت‌های آنالوگ باقیمانده باید به زمین وصل شوند. در غیر این صورت روی خروجی سریال آردوینو تاثیر می‌گذارند. ما از چهار سیم مشکی استفاده کرده ایم که مستقیماً از ریل اتصال به زمین برد پورت آنالوگ باز برد مگا وصل میشوند (A12، A13، A14 و A15).

وقتی مدارتان را کامل کردید، می‌توانید برنامه زیلوفون را روی برد آردوینو آپلود کنید.

گام هشتم : تغذیه و ارتباط آردوینو

برای تغذیه برد آردوینو از کابل USB استفاده می‌کنیم که کار پورت ارتباطات را هم انجام میدهد. یک کابل USB را از جعبه زیلوفون عبور بدهید. اگر یک سوراخ به اندازه سر کابل روی جعبه دریل کنید، می‌توانید قسمت بیشتری از کابل را داخل جعبه نگه دارید.

یک سوراخ دیگر هم برای نگه داشتن مضراب‌ها دریل کنید.

گام نهم : سریال به MIDI

نرم افزار Hairlessنرم افزار Hairless

برای اتصال زیلوفون به کامپیوتر از نرم افزاری به نام Hairless استفاده می‌کنیم. این نرم افزار سیگنال‌های سریال خروجی آردوینو را به سیگنال MIDI تبدیل می‌کند. این سیگنال‌ها قابلیت این را دارند که توسط برنامه‌هایی مثل GarageBand، Logic و Ableton خوانده و ضبط بشوند. مطمئن شوید قبل از ایمپورت داده‌های MIDI زیلوفون، پل برقرار شده باشد.

گر می‌خواهید کدهای آردوینو را بروز رسانی کنید، باید پل را غیرفعال کنید. پل به هیچ وجه نباید در حال اتصال برد با نرم افزار آردوینو فعال باشد.

زیلوفون بنوازید

بعد از اینکه زیلوفون را به نرم افزار وصل کردید، می‌توانید آن را مثل درامز بنوازید. ابتدا قطعه ای که نواخته اید را با نرم افزار ضبط کنید و سپس گزینه change the MIDI را بزنید و bass synth را انتخاب کنید. در نهایت هم می‌توانید ملودی دلخواه تان را بسازید.

استفاده از زیلوفون‌های معمولی ساده تر است اما این زیلوفون سرگرم کننده تر است. مزیت مهم دیگرش هم این است که خودتان آن را ساخته اید.



:: موضوعات مرتبط: ساختنی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
قلم آیپد بسازید و بدون دردسر با آیپد نقاشی کنید
شنبه 26 تير 1395 ساعت 9:5 | بازدید : 246 | نوشته ‌شده به دست مهرشاد ارشد | ( نظرات )

اگر بطور مرتب از برنامه‌های نقاشی و گرافیک موبایل تان استفاده می‌کنید، قلم آیپد یکی از ابزارهایی است که خیلی لازم تان میشود. هزینه خرید این قلم موها خیلی زیاد نیست اما همیشه ساختن بهتر از خریدن است! در این ساختنی طرز ساخت یک قلم آیپد را یاد می‌گیرید که با آن می‌توانید براحتی در برنامه‌های مختلف نقاشی بکشید.

این قلم آیپد با نخ رسانا و یک قلم موی معمولی ساخته میشود. می‌توانید قلم موها را در هر اندازه شکلی که می‌خواهید بسازید. ساخت قلم آیپد بسیار ساده است و نتیجه کار حتماً شما را شگفت زده میکند.

گام اول : وسایل مورد نیاز

  • نخ رسانا
  • یک قلم مو با اندازه دلخواه – قلم مویی که انتخاب می‌کنید باید سری فلزی داشته باشد. فقط سری فلزی می‌تواند الکتریسیته را از دست تان به نخ‌های رسانا برساند. چون صفحه نمایش آیپد خازنی است، فقط این روش ساخت قلم آیپد برایش جواب میدهد.
  • دم باریک
  • چسب قطره ای
  • قیچی
  • آیپد و برنامه نقاشی

گام دوم : سری فلزی را جدا کنید

ابتدا باید سری فلزی را از دسته قلم مو جدا کنید. خیلی آرام این ورق فلزی را از لبه باز کنید تا بتوانید الیاف‌های سر قلم مو را دربیاورید.

اینکار را به آرامی‌و با دم باریک انجام بدهید. لبه پایینی سری فلزی را کمی‌بلند کنید و سپس با دم باریک سری را کاملاً از دسته جدا کنید. بهتر است در حین جدا کردن سری فلزی آن را بیش از حد صاف نکنید. اگر سری فلزی خیلی صاف بشود، بستن دوباره آن به دسته قلم مو خیلی سخت میشود.

گام سوم : نخ رسانا را آماده کنید

نخ رسانا را رشته رشته کنیدنخ رسانا را رشته رشته کنید

با قیچی یک دسته نخ رسانا که طولش ۱٫۲ سانتیمتر بیشتر از الیاف اصلی قلم مو باشد، ببرید. سپس خیلی آرام نخ را به رشته‌های نازک تر تقسیم کنید. مقدار نخ رسانایی که برای ساخت قلم آیپد نیاز دارید به اندازه قلم مو و تراکم الیاف اصلی بستگی دارد.

باز کردن الیاف نخ رسانا نیاز به صبر و البته دقت زیادی دارد. اینکار را با دقت انجام بدهید تا دقت قلم آیپد هم بیشتر بشود.

گام چهارم : نخ رسانا را با الیاف اصلی ترکیب کنید

رشته‌های نخ رسانا را با الیاف اصلی ترکیب کنیدرشته‌های نخ رسانا را با الیاف اصلی ترکیب کنید

رشته‌های نخ رسانا را با دقت بین الیاف اصلی نخ رسانا مخلوط کنید. این رشته‌ها نباید فقط وسط الیاف اصلی قرار بگیرند و باید در همه جای الیاف پخش بشوند. همانطور که در تصویر می‌بینید نباید شکل و بافت الیاف را بهم بزنید چون اتصال دوباره آنها به قلم مو سخت میشود.

دقت کنید که طول رشته‌های نخ رسانا باید طوری باشد که با انتهای سری فلزی تماس داشته باشد. فقط در این صورت است که می‌تواند روی صفحه خازنی آیپد تاثیر بگذارد.

در این مرحله به صاف نبودن سر الیاف توجه نکنید. در مراحل بعد الیاف را مرتب خواهیم کرد.

گام پنجم : سری فلزی را ببندید

خیلی آرام الیاف اصلی و نخ‌های رسانا را بلند کنید و روی سری فلزی بگذارید. حالا می‌توانید سری فلزی را ببندید البته نه خیلی محکم. سپس سری فلزی را به دسته قلم مو وصل کنید. حواستان باشد در حین وصل کردن سری فلزی به قلم مو الیاف از جایشان تکان نخورند و خیلی بالا نروند.

برای سفت کردن سری فلزی از دم باریک استفاده کنید و سعی کنید قلم مو را به شکل اولش دربیاورید. وقتی سری فلزی کاملاً شکل گرفت، آن را کمی‌پایین بکشید و با چسب قطره ای کاملاً سفتش کنید. چسب قطره ای نمی‌گذارد سری قلم مو لیز بخورد.

گام ششم : الیاف را مرتب کنید

سر الیاف را مرتب کنیدسر الیاف را مرتب کنید

حالا می‌توانید الیاف سر قلم موی آیپد را مرتب کنید. حواستان باشد الیاف را خیلی کوتاه نکنید. در تصویر می‌توانید تفاوت قلم موی اصلی و قلم موی آیپد را ببینید. اگر بیشتر دقت کنید حتماً می‌توانید قلم موی مرتب تری بسازید.

قلم آیپد آماده نقاشی است

حالا می‌توانید نقاشی با قلم موی آیپد مخصوص تان را شروع کنید. تنها نکته ای که باید رعایت کنید تماس دست تان با قسمت فلزی قلم مو است. دیگر همه چیز به خلاقیت خودتان بستگی دارد! از این قلم مو می‌توانید با هر برنامه ای استفاده کنید. اگر قلم مو تاخیر دارد، باید مقدار نخ رسانای موجود در الیاف را بیشتر کنید. البته کوتاه بودن رشته‌های نخ رسانا هم می‌تواند چنین مشکلی ایجاد کند.

تجربیات از ساخت قلم آیپد را با هر چیبخوای و کاربرانش به اشتراک بگذارید.



:: موضوعات مرتبط: ساختنی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
با ساخت شارژر خورشیدی موبایل تان هیچ جا خاموش نمیشود
شنبه 26 تير 1395 ساعت 9:4 | بازدید : 202 | نوشته ‌شده به دست مهرشاد ارشد | ( نظرات )

باتری موبایل تان تا چند ساعت شارژ نگه می‌دارد؟ احتمالاً خیلی زیاد نیست. گجت‌های دیگرتان چطور؟ در این ساختنی طرز ساخت شارژر خورشیدی را یاد می‌گیرید که میتواند کار شارژر را برایتان بکند و وقتی به برق دسترسی ندارید، گجت‌هایتان را شارژ کند.

شارژرهای خورشیدی موجود در بازار قیمت چندانی ندارند اما هزینه ساخت شارژر خورشیدی به مراتب کمتر است. اگرچه این نوع شارژر امکان شارژر گجت‌ها در حین شارژ سلول‌های خورشیدی را ندارد اما در بسیاری از موقعیت‌ها راه حل جایگزین خوبی است.

ساخت شارژر خورشیدی نیاز به مهارت چندانی ندارد و پروژه تقریباً ساده ای است. فراموش نکنید هرچه کیفیت قطعاتی شارژر بیشتر باشد، کاراییش هم بهتر میشود. پس تا جایی که امکان دارد از قطعات با کیفیت و بادوام استفاده کنید.

گام اول : سلول‌های خورشیدی

نوع سلول‌هایی که برای ساخت شارژر خورشیدی می‌خرید، به بودجه و کارایی که برای شارژر در نظر دارید بستگی دارد. می‌توانید از سلول‌های خورشیدی ارزان و کوچک ۲ ولتی استفاده کنید. یا پنل‌های خورشیدی ۵ ولتی ۷۰۰ میلی آمپری بخرید. بجز این دو نوع سلول، سلول‌های ۵ ولتی ۱۰۰ میلی آمپری هم گزینه خوبی هستند.

فرقی نمی‌کند کدام از یک انواع بالا را انتخاب کنید؛ مهم این است که با ترکیب آنها به ولتاژ خروجی ۴ تا ۵ ولت برسید (حداکثر ولتاژ ۶ ولت است). اگر از سلول‌های کوچک دو ولتی استفاده می‌کنید، می‌توانید دو سلول را بصورت سری بهم وصل کنید. به این ترتیب ولتاژ خروجی ۵ ولت خواهد بود ا



:: موضوعات مرتبط: ساختنی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
کاور لپ تاپ چرم ارزان و شیک بسازید
شنبه 26 تير 1395 ساعت 9:3 | بازدید : 343 | نوشته ‌شده به دست مهرشاد ارشد | ( نظرات )

گجت‌های الکترونیکی گران هستند و به همین خاطر است که همیشه به فکر خرید کاور و محافظ برای آنها هستیم. شاید نتوانید خودتان گجت بسازید اما ساخت محافظ برای گجت‌های مختلف کاری ندارد. آموزش‌های متنوعی برای ساخت قاب، کیف و کاور گوشی و تبلت در ساختنی موجود است. اما تا بحال آموزش ساخت کاور لپ تاپ چرم نداشته ایم. اگر منتظر این ساختنی بودید، دست بکار شوید!

این کاور لپ تاپ چرم از ضربه خوردن و خش افتادن روی لپ تاپ جلوگیری میکند. در ضمن می‌توانید از همین روش برای ساخت کاور تبلت و ریدر هم استفاده کنید. ساخت کاور لپ تاپ چرم نیاز به مهارت چرم دوزی زیادی ندارد و می‌تواند اولین پروژه چرم دوزی تان باشد.

گام اول : وسایل مورد نیاز

وسایل مورد نیازوسایل مورد نیاز

  • چرم
  • کاتر چرخشی یا قیچی
  • تخته برش
  • چرخ خیاطی (با کمک این آموزش می‌توانید کاور را با دست هم بدوزید)
  • سوزن مخصوص چرم دوزی
  • نخ چرم مخصوص چرم دوزی
  • بسته کامل حلقه گرومت (اندازه ۱٫۲ سانتیمتری مناسب است – البته اندازه به بندی که استفاده می‌کنید هم بستگی دارد)
  • بند کتان ضخیم

ما کاور لپ تاپ چرم را برای یک مک بوک ایر ۱۳ اینچی ساخته ایم.

گام دوم : ابعاد را مشخص کنید

ابتدا باید ابعاد دقیق لپ تاپ یا تبلت را اندازه بگیرید. اگر لپ تاپ خیلی ضخیم نیست نیازی به اندازه گیری ضخامت ندارید. حاشیه اضافی که برای دوخت در نظر می‌گیرید باعث میشود لپ تاپ راحت داخل کاور جا بشود.

بعد از اندازه گیری، باید مشخص کنید که می‌خواهید کاور چه شکلی باشد. چرم ما خیلی قشنگ است (نظر شما چیست؟) و به همین خاطر ترجیح دادیم تا اتصالات را به حداقل برسانیم. اینطوری چرم زیبایی خودش را بیشتر نشان میدهد. البته دوخت کاور لپ تاپ چرم هم آسان تر میشود!

گام سوم : چرم را ببرید

ما برای لبه‌ها یک حاشیه ۱٫۹ سانتیمتری در نظر گرفته ایم. این اندازه حاشی نمی‌گذارد چرم بعد از قرار گرفتن لپ تاپ خیلی کشیده بشود. اگر چرم تان خیلی کلفت است یا ضخامت لپ تاپ زیاد است باید این اندازه را بیشتر کنید.

حالا می‌توانید چرم را ببرید. برای لبه‌های صاف از یک خط کش یا تخته بلند استفاده کنید. ابتدا باید عرض چرم را ببرید و فراموش نکنید حاشیه ۱٫۹ سانتیمتری را به دو طرف چرم اضافه کنید.

حالا باید طول چرم را مشخص کنید. لپ تاپ را روی چرم بگذارید لبه پایینی چرم را سر لپ تاپ بالا بکشید. این قسمت را علامت بزنید و چرم را ببرید. حالا اندازه نیمه پایینی مشخص شده و می‌توانید اندازه نیمه بالایی را مشخص کنید. لبه بالایی چرم را روی لپ تاپ بگذارید و مشخص کنید می‌خواهید اندازه اش چقدر باشد. حالا قسمت را هم ببرید. موقع بریدن چرم دقت کنید چون اگر اندازه‌ها درست نباشد، باید دوباره چرم بخرید.

همانطور که در تصویر می‌بینید ما برش منحنی بالای تکه چرم مان را حفظ کرده ایم. اگر شما هم می‌خواهید اینکار را بکنید باید ابتدا اندازه لبه بالایی کیف را مشخص کنید و سپس طول نیمه زیری و پایینی چرم را اندازه بگیرید.

گام چهارم : چرم را بدوزید

همانطور که در ابتدا گفتیم طراحی این کاور لپ تاپ چرم طوری است که میزان دوخت را به حداقل می‌رساند. برای دوخت کاور کافی است فقط دو لبه کناری چرم را بدوزید.

اگر می‌خواهید چرم را با دست بدوزید باید از سوراخ کن، شیارزن، نخ و سوزن مخصوص استفاده کنید. اگر هم دوخت را با چرخ خیاطی انجام می‌دهید به پایه مخصوص چرم دوزی و سوزن مقاوم نیاز دارید. بهتر است از نخ تیره استفاده کنید تا اگر کوک خیلی مرتب نشد، زیاد به چشم نیاید. در حین دوخت هم حاشیه دوخت را رعایت کنید.

بعد از دوخت یک لبه کاور، لبه دیگر را هم بدوزید. سعی کنید کوک‌ها کاملاً صاف و مرتب باشند. بعد از دوخت هر دو لبه لپ تاپ را داخل کاور چرمی‌بگذارید و اندازه کاور را چک کنید. در این مرحله لپ تاپ نباید داخل کاور آزاد و شل باشد چون چرم به مرور شکل گجت را می‌گیرد و جای کاور بازتر میشود.

گام پنجم : حلقه گرومت را اضافه کنید

بعد از کوک زدن و بریدن نخ‌های اضافی، باید جای حلقه گرومت را مشخص کنید. بند کاور لپ تاپ چرم از این حلقه رد میشود و درباره این حلقه کار دکمه را میکند.

ما حلقه را کاملاً وسط لبه بالایی کاور قرار نداده ایم چون شکل لبه قرینه نیست. البته شما می‌توانید حلقه را وسط بگذارید.

برای وصل کردن حلقه، ابتدا شکل سوراخ گرومت داخلی را داخل لبه بالایی کاور بکشید و آن را ببرید. سپس با سندان همراه حلقه یک چکش دو تکه حلقه گرومت را سرجایشان نصب کنید. همانطور که در تصاویر می‌بینید ما از دو گرومت استفاده کرده ایم که در کاور لپ تاپ چرم بهتر بسته بشود.

گام ششم : بند را اضافه کنید

بعد از وصل کردن دو حلقه گرومت، می‌توانید بند را به کاور لپ تاپ چرم اضافه کنید. می‌توانید بند را به هر شکلی که دوست دارید از سوراخ‌ها رد کنید. اگر هم از طراحی بند ما خوشتان می‌آید، مراحل بستن بند در تصاویر مشخص است.

یکبار این مراحل را تکرار کنید تا طول بند مشخص بشود. سپس با نخ کوبلن دوزی یا هر نوع نخ کلفت دیگر دو سر بند را کوک بزنید تا به مرور زمان ریش ریش نشوند.

کاور لپ تاپ چرم آماده است

به همین سادگی و با کمترین دوخت و دوز صاحب یک کاور لپ تاپ شیک و البته ارزان شدید. از این روش می‌توانید برای دوخت کاور تبلت، بوک ریدر و موبایل هم استفاده کنید. اگر از چرم ضخیم برای دوخت کاور لپ تاپ استفاده کرده باشید، احتمالاً به اندازه یک دفتر و چند خودکار جای اضافی خواهید داشت.

تصاویر کاورهایی که با این روش می‌سازید را برای ساختنی ارسال کنید. در ضمن با عضویت در کانال تلگرام ساختنی می‌توانید آموزش‌های مشابه را هر روز روی موبایل تان ببینید.



:: موضوعات مرتبط: ساختنی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
در کمترین زمان یک جفت گوشواره شیک بسازید
شنبه 26 تير 1395 ساعت 9:1 | بازدید : 163 | نوشته ‌شده به دست مهرشاد ارشد | ( نظرات )

ساخت زیورآلات با طرح و رنگ دلخواه خیلی آسان تر، ارزان تر و جالب تر از تصور خیلی از ماست. با یک جستجوی ساده در هر چی بخوای بخوبی متوجه این موضوع خواهید شد. در این ساختنی هم یک روش دیگر برای ساخت گوشواره را به شما یاد می‌دهیم. خوبی این روش ساخت گوشواره این است که امکان استفاده از سنگ‌ها و مهره‌های تزیینی زیورآلات قدیمی‌را فراهم میکند.

اگر یک انگشتر یا دستبند کهنه دارید که یک سنگ یا مهره زیبا دارد، دست بکار شوید و با آن یک جفت گوشواره شیک برای خودتان درست کنید. ساخت این کاردستی فقط ده دقیقه طول می‌کشد.

گام اول : وسایل مورد نیاز

وسایل مورد نیاز

  • سیم فلزی (سایز ۱۸ تا ۲۰)
  • سیم چین و دم باریک
  • یک خودکار – یا هر چیز استوانه ای دیگر
  • مهره یا سنگ تزیینی در اندازه و رنگ دلخواه

گام دوم : سیم و مهره را آماده کنید

مهره را وسط سیم بگذاریدمهره را وسط سیم بگذارید

۳۰ سانتیمتر از سیم را اندازه بگیرید و ببرید. اگر اندازه مهره تان بزرگ تر است، بهتر است سیم را چند سانتیمتر بزرگتر ببرید چون نمی‌توانید بعداً سیم اضافه کنید. مهره را از سیم رد کنید و جایش را درست وسط سیم تنظیم کنید.

گام سوم : سیم را دور مهره بپیچید

بعد از تنظیم جای مهره روی سیم، پیچیدن سیم دور مهره را آغاز کنید. اینکار را باید از هر دو طرف سیم انجام بدهید. سعی کنید سیم‌ها را یکدست دور مهره بپیچید اما لازم نیست کاملاً قرینه و مرتب باشند. وقتی سیم‌های باقیمانده از یک طرف به دو سانتیمتر و از طرف دیگر به چهار سانتیمتر رسید، پیچیدن سیم را متوقف کنید.

ضخامت سیم‌های پیچیده شده دور مهره تزیینی و نسبتش به قطر مهره به سلیقه خودتان بستگی دارد. تا قبل از سفت کردن سر سیم می‌توانید اندازه‌های مختلف را امتحان کنید.

گام چهارم : سر سیم را سفت کنید

با دم باریک سر سیم را که چهار سانتیمتر است، کاملاً صاف کنید. سپس سر کوتاه تر سیم (سر دو سانتیمتری) را دور این سیم بپیچید. نحوه پیچیدن سیم را هم در تصویر بالا می‌بینید.

گام پنجم : قلاب گوشواره را بسازید

در این قسمت از ساختنی به یک شی استوانه ای مثل خودکار نیاز دارید. خیلی ساده سر بلند سیم را دور خودکار بپیچید و آن را به شکل قلاب دربیاورید. اندازه قلاب و فاصله آن با مهره تزیینی تاثیر زیادی روی ظاهر گوشواره دارد. پس اندازه‌ها را با دقت رعایت کنید.

اگر سر قلاب تان مثل چیزی که در تصویر می‌بینید، خیلی بلند است باید آن را کوتاه کنید.

به همین سادگی یک جفت گوشواره شیک و ارزان ساختید. با تغییر رنگ سیم، شکل و اندازه مهره، ضخامت سیم دور مهره و … می‌توانید شکل گوشواره را تغییر بدهید. فراموش نکنید تصاویر گوشواره‌هایی که می‌سازید را برای ساختنی ارسال کنید.



:: موضوعات مرتبط: ساختنی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ساخت چراغ خواب با کارتن های بدون استفاده!
شنبه 26 تير 1395 ساعت 8:58 | بازدید : 1184 | نوشته ‌شده به دست مهرشاد ارشد | ( نظرات )

در این ساختنی طرز ساخت چراغ خواب کاغذی را یاد می‌گیرید که هزینه ساختش صفر ریال است. حتماً در خانه شما هم کمی‌کارتن و چسب پیدا میشود. خب همین‌ها برای ساخت این چراغ خواب کافی هستند. شاید چراغ خواب وقتی خاموش است خیلی قشنگ نباشد، اما وقتی روشنش می‌کنید ظاهرش به کلی فرق متفاومت میشود.

این چراغ خواب از تعداد زیادی پنج ضلعی توخالی درست میشود. به همین خاطر ساختش کمی‌وقت گیر است. باید همه این پنج ضلعی‌ها را با دست ببرید. قسمت مهم دیگر ساخت چراغ خواب هم چسباندن پنج ضلعی‌ها بهم است که نیاز به دقت زیادی دارد. پس خودتان را برای یک پروژه دقیق و زمانبر آماده کنید.

گام اول : وسایل مورد نیاز

  • کارتن نازک
  • کاتر
  • خط کش و مداد
  • چسب حرارتی
  • چسب سفید
  • چراغ LED به همراه هولدر و اتصالات الکتریکی

استفاده از چراغ LED خیلی مهم است چون گرمای زیادی تولید نمی‌کند و کارتن‌ها را نمی‌سوزاند. می‌توانید از چراغ LED آباژورهای خراب تان استفاده کنید.

گام دوم : پنج ضلعی‌ها را بکشید

پنج ضلعی‌ها را روی کارن بکشیدپنج ضلعی‌ها را روی کارن بکشید

یازده پنج ضلعی منظم روی کارتن بکشید. پنج ضلعی منظم به پنج ضلعی می‌گویند که تمام اضلاعش با هم برابرند.

اضلاع پنج ضلعی‌های ما ۶ سانتیمتر هستند اما شما می‌توانید این اندازه را تغییر بدهید. نکته مهم این است که همه پنچ ضلعی‌ها با هم برابر باشند. سعی کنید تا جایی که می‌توانید دقیق باشید.

برای ساده تر شدن کار، یک پنج ضلعی با ابعاد دلخواه تان روی مقوا بکشید و دورش را ببرید. سپس با این مقوا پنج ضلعی‌ها را روی کارتن بکشید.

گام سوم : پنج ضلعی‌ها را ببرید

حالا ۵ پنج ضلعی کوچکتر داخل هر کدام از یازده پنج ضلعی بکشید. این پنج ضلعی‌ها باید شش میلیمتر با هم فاصله داشته باشند.

تنها کاری که باید بکنید این است که با فاصله شش میلیمتر از هر ضلع یک خط بکشید. این پنج ضلعی‌های کوچک باید به ترتیب کوچک تر شوند.

وقتی همه پنج ضلعی‌ها را کشیدید، آنها را با کاتر ببرید. حواستان باش کاملاً روی خط حرکت کنید وگرنه باید دوباره پنج ضلعی‌ها را بکشید. این مرحله طولانی ترین مرحله ساخت چراغ خواب است اما سخت ترین نیست.

در ضمن ما تصمیم گرفتیم پنج ضلعی وسطی را در ساخت چراغ خواب استفاده نکنیم.

گام چهارم : پنج ضلعی‌ها را بهم بچسبانید

یک سری از پنج ضلعی‌ها را بردارید و بزرگترین شان را روی میز بگذارید. حالا پنج ضلعی کوچک تر را با کمی‌زاویه روی قرار بدهید و به بچسبانید.

بقیه پنج ضلعی‌ها را هم به همین ترتیب اضافه کنید. زاویه و جهت چرخش همه پنج ضلعی‌ها باید به یک سمت باشد. برای چسباندن هم می‌توانید از چسب حرارتی یا چسب سفید استفاده کنید.

بعد از چسباندن سری اول پنج ضلعی‌ها، اینکار را برای ده سری دیگر هم تکرار کنید.

گام پنجم : رویی چراغ خواب را بسازید

حالا که همه پنج ضلعی‌ها را بهم چسبانده اید، می‌توانید ساخت رویی چراغ خواب را شروع کنید. ابتدا یکی از پنج ضلعی‌ها را روی میز بگذارید و به دو تا از ضلع‌های مجاورش چسب بزنید. حالا به یکی از پنج ضلعی‌ها هم چسب بزنید و آن را به لبه‌های این پنج ضلعی بچسبانید. دقت کنید که اضلاع افقی پنج ضلعی‌ها باید با هم در تماس باشند. با اضافه کردن هر پنج ضلعی متوجه می‌شوید که سازه کمی‌بالا می‌آید.

دور اول را با چسباندن سه پنج ضلعی به سه ضلع خالی پنج ضلعی زیری کامل کنید. حالا پنج ضلعی‌ها شبیه کاسه شده اند.

همانطور که در تصویر می‌بینید یک پنج ضلعی دیگر به دو ضلع مجاور بچسبانید. چهار پنج ضلعی دور دوم را به همین ترتیب بچسبانید؛ طوری که کاسه به تدریج شکل توپ به خودش بگیرد.

حالا این توپ را برگردانید؛ رویی چرغ خواب آماده است.

گام ششم : پایه چراغ خواب را بسازید

هشت پنج ضلعی دیگر به اندازه پنج ضلعی‌های مرحله دوم روی کارتن بکشید. تعداد پنج ضلعی‌های پایه چراغ خواب به ضخامت کارتن و طول هولدر لامپ بستگی دارد. به همین خاطر ممکن است لازم باشد تعداد پنج ضلعی‌ها را بیشتر یا کمتر کنید.

وقتی همه پنج ضلعی‌ها را کشیدید، داخل هر کدام شان یک پنج ضلعی کوچکتر با فاصله یک سانتیمتر از لبه‌ها بکشید. سپس با کاتر پنج ضلعی‌ها را از کارتن جدا کنید و قطعه وسط شان را هم ببرید.

این پنج ضلعی‌ها را کاملاً صاف و یکدست با چسب سفید یا چسب حرارتی بهم بچسبانید. حواستان باشد همه لبه‌ها روی هم قرار بگیرند.

گام هفتم : هولدر را بسازید

قطعه ای که در این مرحله می‌سازید، هولدر لامپ را در خودش نگه می‌دارد. پس یک پنج ضلعی به اندازه پنج ضلعی‌های قبلی روی کارتن بکشید و دور هولدر را وسطش بکشید. دور پنج ضلعی و دایره وسطش را ببرید.

یکبار هولدر را داخل این قطعه تست کنید و سپس آن را کاملاً صاف روی پایه چراغ خواب بچسبانید. در نهایت هم پایه را برگردانید و یک قطعه کوچک از لبه پایه را ببرید تا کابل از زیرش رد بشود.

گام هشتم : ساخت چراغ خواب را کامل کنید

تنها کاری که باقی مانده، رد کردن هولدر از پایه چراغ خواب و بستن لامپ به آن است. رویی چراغ خواب را هم روی پایه اش بگذارید تا ساخت چراغ خواب تمام بشود. اگر بخواهید می‌توانید پایه و روکش را بهم بچسبانید.

حالا فقط باید چرغ خواب را روشن کنید و از افکت‌های زیبایی که به نور می‌دهد، لذت ببرید.



:: موضوعات مرتبط: ساختنی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد